Projekti in ukrepi

Nacionalni svet je pripravil pregled ukrepov za dvig in razvoj bralne pismenosti ter bralne kulture (v nadaljevanju: pregled ukrepov). Pri pripravi pregleda ukrepov je izhajal iz strateških ciljev in posameznih podciljev NSRBP.

V akcijskem načrtu poleg bralne pismenosti posebej poudarjamo še tri druge pismenosti zaradi določenih prednostnih nalog v okviru nacionalne politike in politike EU, katerih podlaga je bralna pismenost. To so: digitalna pismenost, medijska pismenost in finančna pismenost, vendar jih izpostavljamo samo v povezavi z bralno pismenostjo.

Ukrepi so razvrščeni v osem vsebinskih sklopov:

Podpora uresničevanju NSRBP v okviru javne službe

V sklop so uvrščene dejavnosti, ki so povezane z uresničevanjem načrtovanih dejavnosti (ukrepov) deležnikov, katerih ustanoviteljske pravice in dolžnosti uresničujejo ministrstva (MVI, MK, MDDSZ, MZ), ki so vključena v nacionalni svet, in dejavnosti, ki jih izvajajo javni zavodi oziroma agencije teh ministrstev v okviru svojih rednih in/ali posebnih nalog.

Javni natečaj in razstava Branje v javnem prostoru (Andragoški center Slovenije)

Zagotavljanje sistemskih podlag

V tem sklopu so navedeni zakoni, pravilniki, smernice ipd., ki vključujejo cilje in načela razvoja bralne pismenosti in bralne kulture pri vseh ciljnih in starostnih skupinah, s katerimi bomo lahko celoviteje uresničevali strateške cilje, zapisane v nacionalni strategiji. 

Raziskave in evalvacije

V sklopu Raziskave in evalvacije so zbrane sekundarne študije, evalvacijske raziskave in ciljno raziskovalni projekti, ki nam omogočajo ocenjevanje stanja na določenem segmentu bralne pismenosti (npr. nakupovanje knjig, izposoja knjig v knjižnicah) ali rezultate dosežkov slovenskih učencev v okviru mednarodnih raziskav PISA in PIRLS z namenom izboljšave uresničevanja strateških ciljev nacionalne strategije. V ta sklop so umeščene tako domače kot tudi mednarodne raziskave (PISA, PIRLS, PIAAC), v katerih Slovenija že sodeluje ali bo sodelovala v bližnji prihodnosti.

Nacionalne raziskave

Mednarodne raziskave

Ciljno raziskovalni projekti

Razvoj: projekti, programi, modeli, instrumenti, gradiva in drugi dokumenti

V tem sklopu so nanizane dejavnosti oz. ukrepi, ki prispevajo k dvigu bralne pismenosti in bralne kulture z razvijanjem pristopov, modelov, programov; strokovnih gradiv ter drugih dokumentov in diagnostičnih instrumentov. Te dejavnosti omogočajo razvoj in posodobitev vzgojno-izobraževalnih programov za predšolske otroke ter za osnovno in srednješolsko izobraževanje na tistih področjih, ki jih je treba v sistemu še nadgraditi. Dejavnosti oz. ukrepi so namenjeni tako strokovnim delavcem (v zavodih s področja vzgoje in izobraževanja, kulture in z drugih področij) kot tudi različnim ciljnim skupinam (otrokom, mladim in odraslim) tako v okviru formalnega kot neformalnega izobraževanja.

.

Izobraževanja in usposabljanja

Sklop je razdeljen na: izobraževanja in usposabljanja za strokovne delavce v vzgoji in izobraževanju in strokovne delavce na drugih področjih (npr. kultura: splošne knjižnice in druge kulturne ustanove, ki skrbijo za razvoj bralne kulture; zdravstvo: pediatri, medicinske sestre; sociala: strokovni delavci v večgeneracijskih centrih, domovih za starejše …) ter na izobraževanja in usposabljanja za splošno javnost, ki se vključuje v najrazličnejše oblike formalnega in neformalnega izobraževanja, v katerih razvija svojo bralno pismenost ali se uči o pomenu branja kot vrednote ter o načinih razvijanja bralne kulture pri sebi in svojih bližnjih (poudarek na družinski pismenosti, medgeneracijskem branju).

Dostopnost do bralnega gradiva

V sklop so umeščene dejavnosti in naloge, s katerimi se ali se bo sistematično spodbujalo vlaganja v dostopnost kakovostnih knjig in drugega bralnega gradiva ter podpiralo knjižnično dejavnost z namenom razvoja bralne kulture ter promocije branja v skupnosti. Vsebinski sklop je razdeljen na štiri podsklope: razvoj kakovostnih bralnih gradiv; sofinanciranje izdajanja bralnih gradiv (podpora razvoju založniške dejavnosti); zagotavljanje fondov v knjižnicah za različne ciljne skupine (podpora sofinanciranju nakupa knjig in obogatitev knjižnih fondov splošnih, šolskih in posebnih knjižnic za večanje dostopnosti do bralnega gradiva tudi za tiste ciljne skupine, ki sicer težko dostopajo do sebi primernih gradiv: slepi in slabovidni, Romi, priseljenci ipd.), in drugi načini povečanja dostopnosti do knjižnih fondov v knjižnicah.

Projekti in programi za spodbujanje bralne pismenosti in bralne kulture

V ta sklop so vključeni programi in projekti, katerih dejavnosti so ciljno namenjene za dvig bralne pismenosti in bralne kulture. Gre za omogočanje izvajanja programov in projektov, ki so se pokazali kot učinkoviti in ključni za razvoj bralne pismenosti in bralne kulture.

Promocija projektov branja in bralne kulture

Ta sklop je razdeljen na tri podsklope: a) nacionalne kampanje in akcije za spodbujanje branja; b) spletne strani in portali, ki so namenjeni spodbujanju branja in razvoju bralne pismenosti, promovirajo branje in z branjem povezane dogodke ter opozarjajo na pomen branja za naš vseživljenjski razvoj in dobrobit; c) promocija branja na področnih spletnih portalih, ki promovirajo branje kot pomembno vrednoto in vseživljenjsko spretnost, pa njihovi nosilci ne prihajajo neposredno s področij, ki so povezana z branjem (npr. zdravje, sociala ipd.).